
- Hisszük, hogy a valós cél az egyén jólléte és boldogsága és ez bármilyen szintű fogyatékosságnál megvalósítható.
- A fogyatékosságra nem, mint hiányosságra tekintünk, hanem magát az egyént és a meglévő képességeit igyekszünk feltárni, és arra építeni.
- Az elfogadást nagyon fontos témának tartjuk. Azt, hogy a fogyatékos gyermekéhez hogy viszonyul a családja, környezete, nagyban meghatározza a gyermek “kimenetét”. Az elfogadás hosszú és nehéz folyamat, de minden segítséget igyekszünk megadni ahhoz, hogy ez mielőbb sikerüljön.
- Munkánk során kizárólag szakmailag alátámasztott, evidencia alapú módszereket alkalmazunk, melyek egy része kifejezetten autizmus specifikus fejlesztés, más része kiegészítő terápia (pl. zeneterápia). Kétséges, ad-hoc módszerekkel nem foglalkozunk!
- Módszerünk elsősorban a játék és kapcsolat alapú fejlesztés, ahol a gyermek motivációjából indulunk ki. Nem próbálunk ráerőltetni öncélú tanítási helyzeteket. Fontos a közösen átélt élmény. Látszólag „csak” játszunk, de közben tudatosan számos területen – szociális interakciók, társas viselkedés, kommunikáció… – fejlesztjük a gyerekeket.
- A szülőkkel szoros együttműködésben. Nálunk alapvető személet, hogy a hatékony munka a szülő-gyerek-fejlesztő hármasságára épül. Gyerek és szülő kapcsolat segítése; otthoni tevékenységek megsegítése; rendszeres konzultáció stb. Ezért a fejlesztések során a szülő is jelen van.
- Tapasztalataink alapján tudjuk, hogy a korai időszakban legfontosabb a kommunikáció fejlesztése. Nagy hangsúlyt fektetünk a beszédében megkésett vagy nem beszélő gyerekek megsegítésére. Amit alkalmazunk: PECS és vizuális kommunikáció, napirend, egyéb vizuális segítő módszerek, logopédiai fejlesztés során PROMPT terápia.
A kevesebb több: figyeljünk magunkra és a gyermekünkre
- az autista gyerekek fejlesztése – bármennyire is játékra épülő vagy élmény alapú kiegészítő terápia –, mégis elsősorban egy tanulási, megfelelési helyzetet jelentenek a gyerekek számára. Ezzel egyidejűleg a bölcsődei, óvodai vagy iskolai környezetük napi rutin tevékenységeivel, feladathelyzeteivel és tanulnivalóival is meg kell birkózniuk. Vagyis „kétszer annyit” tanulnak, mint kortársaik.
Minden új ismeret, helyzet feldolgozásához időre és pihenésre van szüksége a gyerekeknek. Ha egyik tennivalóból a másikba visszük őket, nem marad idejük az új információk befogadására, feldolgozásra. Ezért tartjuk a kevesebbet többnek.
- A pihenés fontos! A gyereknek és a szülőnek is fontos a pihenés, az önfeledt szabad hétköznap délutánok és a hétvégék. A feltöltődés egy élménnyel teli napon többet ér bármely „többedik” négy fal között töltött fejlesztésnél.
- A szabad levegő és mozgás öröme egy gyermek életében nélkülözhetetlen: a gyerekek friss levegővel és mozgással töltődnek fel.
- A gyerekek érdekét (és a szülőkét is) az szolgálja, ha egy időszakban bizonyos típusú fejlesztésre csak egy szakemberhez járunk. Így nem bombázzuk akár ellentétes információkkal, melyek ugyanarra a fejlesztési területre irányulnak. (Pl.: ne tanuljunk napirend használatot két-három helyen)